lauantai 3. joulukuuta 2016

VAIHDOSTANI BALILLE

Monia kiinnostaa mun tuleva vaihto, joten tässä nyt kerron vähän valmistautumisesta, lähdöstä, budjetistani ja siitä mitä siellä odottaa.

BALI1

VALMISTAUTUMINEN

Kun lähtee vaihtoon  on hirveästi kaikkia paperihommia ja käytännön asioita mitä pitää tehdä. Koko prosessi alkoi sillä, että lähetin hakemukseni paikalliselle koululle yhden vaihto-oppilasjärjestön kautta. Ei mennyt kuin vain pari päivää niin sain hyväksytyn vastauksen. Sen jälkeen se rumba vasta oikeasti alkoi! Piti/pitää hakea stipendejä, viisumia, mahdollisesti rokotteita (mun ei onneksi), miettiä mitä tekee kämpällensä suomessa, selvitellä asioita oman koulunsa kanssa yms. Mutta pitää vain tehdä yksi asia kerrallaan niin kyllä se siitä! 

LÄHTÖ

Lähden Balille 16. Tammikuuta, eli lähtöön on enää 44 päivää... hui! Mennään sinne yhdessä kahden koulukaverini kanssa ja lennetään Qatar Airwayssilla. Koko matka kestää vähän yli 20 tuntia. Meillä on myös aika pitkä vaihtoaika Qatarissa, joten jos mahdollista aijotaan käydä myös lentokentän ulkopuolella, saisin siitä vähän erikoisemman maapisteen, hah! :-D

BUDJETTI

Monet ovat kysyneet miten minulla on varaa lähteä. Ensinnäkin me luovutaan mun kämppiksen kanssa meidän kämpästämme Turussa ja hän muuttaa poikaystävänsä kanssa, joten minun ei tarvitse sitten maksaa vuokraa täältä suomesta. Siellä vuokraan menee noin 300€/kk. Lento sinne oli 400€ jonka maksoin säästöilläni. Varmaan isoin "rahakuoppa" on lukukausimaksu joka on 1800€.
Mutta onneksi koska olen Suomalainen niin tulen saamaan myös siellä ollessani opintotukea, jolla saan esimerkiksi vuokran ja elämiseni maksettua. Sen lisäksi olen hakenut erilaisia stipendejä, ja yksi niistä on jo myönnetty minulle mikä auttaa suuresti. Rokotteita en tarvitse koska ne mulla on jo ennestään. Rinkan ja matkavakuutuksen saan synttärilahjaksi. Sen lisäksi jos on tarvetta voin nostaa opintolainaa. Muutenhan Indonesia on todella edullinen maa, esimerkiksi illallinen ravintolassa maksaa vain pari euroa. Eli tää sinne lähteminen maksaa jonkin verran, mutta sen jälkeen ei niinkään.

BALI

PAIKANPÄÄLLÄ

Saavumme Indonesiaan noin viikko ennen koulun alkamista. Sinä aikana tulemme yöpymään hostellissa ja etsimään paikkaa missä asua. Tää saattaa kuullostaa hassulta, mutta on kannattavampaa odottaa kunnes on siellä ennen kuin tekee vuokrasopimuksen. Noin 99% vaihto-oppilaista asuvat isoissa huviloissa joista löytyy esimerkiksi uima-allas ja oma siivooja. Eli tulee olemaan kyllä todella luksusta!!

Opiskelen yliopistossa nimeltä Udayana University. Meitä tulee olemaan iso vaihto-oppilas porukka kaikkialta ympäri maailmaa, ketkä aloittavat opinnot samaan aikaan. Koulua meillä on vain ma-ke joten tulee olemaan paljon vapaa-aikaa. Sen takia olenkin harkinnut että tekisin siellä ollessani jotakin vapaaehtoistyötä. Sen lisäksi haluan tietysti matkustella paljon ja hankkia sukelluskortin. 

Siinä oli nytten pieni pintaraapaisu minun tulevasta vaihdostani! 

Kysymyksiä saa toki lähettää jos on vielä jotain mitä haluaisit tietää.
Janica K. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos jo etukäteen teille jotka jätätte kommentin. ♥ Pidetäänhän kommentit kans asiallisina!